88387

Fizika IV: toplina i osnove statističke fizike

Da

8.0

60

30

0

Fakultet za fiziku

8.0

30(V) + 60(P)

izv. prof. dr. sc. Ivana Jelovica Badovinac

izv. prof. dr. sc. Ivana Jelovica Badovinac (P)
Klaudija Lončarić, mag. educ. phys. et inf., pred. (V)

Ciljevi predmeta:
Upoznavanje s pojmovima i metodama u fizikalnim istraživanjima. Stjecanje temeljnih znanja iz područja topline, te uvod u statističku mehaniku potreban za nastavak studija fizike.

Sadržaj predmeta:
Osnovni pojmovi znanosti o toplini (fenomenološki). Plinski zakoni. Oblici prenošenja topline. Koncepti molekulsko kinetičke teorije topline. Termodinamički zakoni. Koncept entropije. Osnovna i opća termodinamička relacija. Toplinski kapacitet. Termodinamički potencijali. Fazni prijelazi.
Osnove računa vjerojatnosti. Osnovna pretpostavka statističke mehanike. Razlikovanje i nerazlikovanje čestica. Maxwell Boltzmannova raspodjela. Particijska funkcija. Kvantizacija energijskog spektra. Bose-Einsteinova i Fermi-Diracova statistika.

Paić, M. (1994): Toplina i termodinamika
Šips, V. (1990): Uvod u statističku fiziku
Lenac, Z., Šips, V. (1980): Zadaci iz statističke fizike I
Lenac, Z., Šips, V. (1981): Zadaci iz statističke fizike II

1. Definirati osnovne pojmove znanosti o toplini.
2. Primijeniti plinske zakone i jednadžbu plinskog stanja.
3. Analizirati i primijeniti oblike prenošenja topline.
4. Upotrijebiti termodinamičke dijagrame stanja realnih tvari te proračunati njihove osnovne veličine stanja.
5. Izvesti osnovnu jednadžbu termodinamike i jednadžbu energije te ih primijeniti na određivanje drugih korisnih veza među termodinamičkim veličinama.
6. Opisati fazne prijelaze i izvesti Clausius-Clapeyronovu jednadžbu.
7. Usporediti toplinske kapacitete, te izvesti relaciju među njima.
8. Opisati fazni prostor i razlikovati osnovne pretpostavke klasične statističke fizike.
9. Izvesti Maxwellov zakon raspodjele molekula prema translacijskim brzinama i analizirati karakteristične brzine iz te raspodjele.
10. Izvesti Boltzmannovu raspodjelu.
11. Opisati kvantizaciju energijskog spektra.
12. Razlikovati Bose-Einsteinovu i Fermi-Diracovu raspodjelu.

TjedanDatumSatiTema
1. 4 Predavanja: Osnovni pojmovi znanosti o toplini.
 2 Vježbe: Toplinsko širenje čvrstih tijela i tekućina.
2. 4 Predavanja: Oblici prenošenja topline. Vođenje i konvekcija. 
 2 Vježbe: Toplinski kapacitet. Specifična toplina. 
3. 4 Predavanja: Širenje topline zračenjem. 
 2 Vježbe: Prijenos topline. 
4. 4 Predavanja: Koncepti molekulsko-kinetičke teorije topline. 
 2 Vježbe: Molekulsko-kinetička teorija topline. 
5. 4 Predavanja: Termodinamički zakoni.
 2 Vježbe: Termodinamički zakoni.
6. 4 Predavanja: Entropija. Osnovna i opća termodinamička relacija. 
 2 Vježbe: Kružni procesi. Entropija. 
7. 4 Predavanja: Toplinski kapaciteti. Termodinamički potencijali. Fazni prijelazi. 
 2 Vježbe: Termodinamički potencijali. 
8. 4 Predavanja: Osnove računa vjerojatnosti i matematičke statistike. 
 2 Vježbe: Osnove računa vjerojatnosti i matematičke statistike. 
9. 4 Predavanja: Osnovne pretpostavke statističke mehanike. Razlikovanje i nerazlikovanje čestica. 
 2 Vježbe: Prvi kolokvij. 
10. 4 Predavanja: Maxwellova raspodjela molekula prema translacijskim brzinama. 
 2 Vježbe: Maxwellova raspodjela molekula prema translacijskim brzinama. 
11. 4 Predavanja: Kolokvij iz teorije. Boltzmannova raspodjela. 
 2 Vježbe: Boltzmannova raspodjela. 
12. 4 Predavanja: Kvantizacija energijskog spektra. 
 2 Vježbe: Particijska funkcija. 
13. 4 Predavanja: Bose-Einsteinova raspodjela.
 2 Vježbe: Kvantizacija energijskog spektra. 
14. 4 Predavanja: Fermi-Diracova raspodjela. 
 2 Vježbe: Fermioni i bozoni.
15. 4 Predavanja: Titranje atoma u kristalu. 
 2 Vježbe: Drugi kolokvij. 

Aktivnost koja se ocjenjujeUdio aktivnosti u ECTS bodovimaMaksimalan broj bodova
 Pohađanje nastave3.0-
 Aktivnost u nastavi0.510
 Samostalni rad0.55
 Kontinuirana provjera znanja2.055
 Završni ispit2.030
 UKUPNO8100

 

Opisi aktivnosti koje se ocjenjuju

Aktivnost u nastavi (maksimalno 10 bodova, vježbe)
Ove bodove student može ostvariti tijekom nastave na temelju procjene asistentice, ako se ističe u radu te ako uspješno riješi zadane zadatke.

Kontinuirana provjera znanja (maksimalno 55 bodova)
Tijekom nastave kolegija na vježbama će biti održana dva kolokvija s numeričkim zadacima (2 x 20 bodova), a na predavanjima 1 kolokvij iz teorije (15 bodova). Uvjet za izlazak na završni ispit je minimalno 15 ostvarenih bodova (od mogućih 40) na kolokvijima s numeričkim zadacima i minimalno 35 ostvarenih bodova (od mogućih 70) tijekom nastave.

Samostalni rad (maksimalno 5 bodova)
Tijekom semestra studenti pišu jednu domaću zadaću, zadanu na predavanjima, za koju mogu dobiti maksimalno 5 bodova.

Završni ispit (maksimalno 30 bodova)
Student može ostvariti maksimalno 30 bodova. Na završnom (usmenom) ispitu student može dobiti bodove prema sljedećim kriterijima:
1 – 7 bodova - zadovoljava minimalne kriterije,
8 – 18 bodova - dobar, ali s primjetnim nedostacima,
19 – 27 bodova - prosječan, s ponekom greškom,
28 – 30 bodova - iznadprosječan, izuzetan odgovor.

Studenti koji skupe 34,9 ili manje ocjenskih bodova tijekom nastave, nisu zadovoljili, ocjenjuju se ocjenom F i moraju ponovo upisati kolegij.

Ukoliko je završni ispit pozitivan, konačna ocjena određuje se zbrajanjem bodova prikupljenih na svim elementima koji su se procjenjivali i donosi se prema sljedećim kriterijima:
90 – 100 bodova   A   Izvrstan (5)
75 – 89,9 bodova   B   Vrlo dobar (4)
60 – 74,9 bodova   C   Dobar (3)
50 – 59,9 bodova   D   Dovoljan (2)

 

ODRŽAVANJE NASTAVEVrijemeUčionica
 PredavanjaPrema rasporeduO-153
 VježbePrema rasporeduO-029
 Seminar / praktikum  

 

Ispitni rokovi