118541

Fizički praktikum IV

Da

6.0

0

0

60

Fakultet za fiziku

6.0

60(S)

doc. dr. sc. Ivna Kavre Piltaver

doc. dr. sc. Ivna Kavre Piltaver (S)

Ciljevi predmeta:
Omogućiti bolje razumijevanje teorije; razvijati kreativnost kroz aktivno učenje; približiti pojave na mikroskali nedostupne zornim predodžbama; učvrstiti elementarna znanja iz fizike; pomoći konstrukciju fizikalnih modela uz što jednostavniji matematički formalizam; uvođenje u znanstvenu metodologiju prirodoslovlja zasnovanu na aktivnoj vezi teorije i eksperimenta.

Sadržaj predmeta:
Studenti individualno i samostalno izvode vježbe po sljedećim sadržajima:
- Elektronske cijevi (dioda, trioda, tinjalica)
- Poluvodički element (dioda)
- Sklopovi za ispravljanje (poluvalni, punovalni)
- Elektronički filtri (visokofrekventni RC filtar; niskofrekventni RC filtar, uskopojasni i širokopojasni RC filtar)
- Oblikovanje impulsa (rezanje impulsa; deriviranje i integriranje)
- Franck-Hertzov eksperiment
- Magnetsko polje ravnog vodiča i zavojnice
- Spektroskopija

T. Jurkić, D. Kotnik-Karuza, M. Sarta-Deković, L. Mandić, N. Erceg, I. Kavre, V. Labinac, Lj. Špirić: Fizički praktikum IV
D. Kotnik-Karuza (2000): Osnove elektronike s laboratorijskim vježbama

D.L. Eggleston (2011): Basic electronisc for scientists and engineers
D. Halliday, R. Resnick, J. Walker (2003): Fundamentals od Physics, 6th edition

1. Razviti sposobnost samostalnog rješavanja novog problema na temelju prethodno usvojenih te proširenih i produbljenih znanja vezanih uz konkretan sadržaj.
2. Osmisliti i izvesti eksperiment u cilju rješavanja postavljenog problema.
3. Kritički analizirati i odrediti pouzdanost metode i rezultate mjerenja.
4. Objasniti gibanje elektrona kroz elektronske cijevi (dioda, trioda).
5. Opisati vođenje struje pri propusnoj i nepropusnoj polarizaciji poluvodičke diode.
6. Shematski prikazati osnovne sklopove za poluvalno i punovalno ispravljanje izmjeničnog napona.
7. Objasniti način rada i frekventne karakteristike pasivnih visoko- i niskofrekventnih filtara.
8. Primjeniti svojstva poluvodičke diode u sklopovima za rezanje izmjeničnog napona.
9. Opisati način rada derivatora i integratora na primjeru ulaznog pravokutnog napona.
10. Objasniti Franck-Hertzov eksperiment.
11. Opisati magnetsko polje ravnog vodiča i konačne zavojnice.
12. Objasniti način rada jednostavnog spektrofotometra i primijeniti ga pri mjerenju emisijskih spektara užarenih plinova i žarulje.

TjedanDatumSatiTema
1. 4Uvodno predavanje: planiranje i izvedba vježbi, pogreške u mjerenjima, pisanje izvještaja
   
2. 4Uvodno predavanje: obrada i statistička analiza mjerenja, interpretacija rezultata, metoda najmanjih kvadrata, softver za obradu podataka (online)
   
3. 4Uvodno predavanje: pasivni RC filtri, kondenzator (online)
   
4. 4Uvodno predavanje: poluvodiči, PN spoj, ispravljački sklopovi (online)
   
5. 4Uvodno predavanje: integrator i derivator, oblikovanje signala (online)
   
6. 4V1. Gibanje nosioca naboja u električnom polju
   
7. 4V2. Poluvodička dioda
   
8. 4V3. Sklopovi za ispravljanje
   
9. 4V4. Elektronički filtri
   
10. 4V5. Oblikovanje impulsa
   
11. 4V6. Franck-Hertzov eksperiment
   
12. 4V7. Magnetsko polje ravnog vodiča i zavojnice
   
13. 4V8. Spektroskopija
   
14. 4Nadoknada
   
15. 4Nadoknada
   

Aktivnost koja se ocjenjujeUdio aktivnosti u ECTS bodovimaMaximalan broj bodova
Pohađanje nastave (uključuje i eksperimentalni rad u kojem se izvode praktikumska mjerenja)20
Kontinuirana provjera znanja140
Referati240
Završni ispit (pismeni i usmnei ispit)120
Ukupno6100

 

Opis aktivnosti koje se ocjenjuju

Rad i napredovanje studenata prati se kontinuirano tako da se prije i tijekom izvođenja mjerenja kolokvijalno (usmeno i/ili pismeno) provjerava pripremljenost studenta, a redovito se pregledavaju njihove pripreme i obrade. Na ispitu se provjerava sposobnost povezivanja sadržaja i razina konceptualnog razumijevanja.

 

Rad studenta na predmetu će se vrednovati i ocjenjivati tijekom nastave i na završnom ispitu. Od ukupno mogućih 100 bodova, student može dobiti slijedeći broj bodova:

1. kontinuirana usmena i/ili pismena provjera znanja i pripremljenosti za izvođenje svake vježbe, izvođenje vježbe – 40 bodova,

2. izvještaj (referat) sa statističkom obradom rezultata i njihovom interpretacijom – 40 bodova,

3. završni ispit – 20 bodova

 

Kontinuirana provjera znanja (najviše 40 bodova)

Student prije i/ili za vrijeme (online ili usmeno kolokviranje/test) svakog izvođenja vježbe pristupa provjeri znanja iz područja vježbe koje uključuje teorijsko poznavanje relevantnih fizikalnih fenomena, kao i pripremljenost za izvođenje mjerenja, obradu i tumačenje rezultata, te poznavanje instrumenata i mjernih metoda. Ukoliko student ne zadovolji minimalne kriterije znanja, ne može nastaviti s izvođenjem vježbe koju mora ponoviti u nekom od termina nadoknade.

Od studenta se očekuje da se unaprijed pripremi za izvođenje vježbi, pristupi i upozna s online nastavnim materijalima i video demonstracijom izvođenja vježbe, napiše kratki teorijski uvod i pregled zadataka vježbe, izradi plan mjerenja i nužne tablice, te pripremi sheme za spajanje. Student ne može pristupiti izvođenju vježbe bez odgovarajuće pismene pripreme.

 

Usmena provjera znanja se ocjenjuje ocjenama od 1 do 5:

1 – ne zadovoljava minimalne kriterije, ne nastavlja s izvođenjem vježbe i ponavlja vježbu u terminu nadoknade

2 – zadovoljava minimalne kriterije

3 – dobar, ali s primjetnim nedostacima

4 – prosječan, s ponekom greškom

5 – iznadprosječan, izuzetan odgovor

Moguće je ocjenjivanje i s međuocjenama (npr. 3/4 odgovara ocjeni 3.5, 4- odgovara ocjeni 3.75, 4+ odgovara ocjeni 4.25).

 

Referat (najviše 40 bodova)

Student nakon izvršenih mjerenja i uspješne provjere znanja, obrađuje i analizira mjerenja. Obradu i analizu mjerenja iznosi u obliku referata (izvješća). Referat se izrađuje i ocjenjuje za svaku vježbu posebno. Ukoliko referat nije zadovoljio minimalne kriterije, student mora ponoviti cijelu vježbu. Pri ocjenjivanju izvješća referata, ocjenjuje se statistička obrada mjerenja, njihov prikaz te interpretacija rezultata i njihova povezanost s ispitivanim fizikalnim fenomenom.

 

Referat se ocjenjuje ocjenama od 1 do 5:

1 – ne zadovoljava minimalne kriterije i student ponavlja vježbu u terminu nadoknade

2 – zadovoljava minimalne kriterije

3 – dobar, ali s primjetnim nedostacima

4 – prosječan, s ponekom greškom

5 – iznadprosječan, izuzetan referat

Moguće je ocjenjivanje i s međuocjenama (npr. 3/4 odgovara ocjeni 3.5, 4- odgovara ocjeni 3.75, 4+ odgovara ocjeni 4.25).

 

Završni ispit (najviše 20 bodova)

Završnom ispitu studenti mogu pristupiti tek nakon što su uspješno izveli sve vježbe i predali referate koji su pozitivno ocijenjeni te sakupili najmanje 40 ocjenskih bodova tijekom nastave. Studenti čiji zbroj bodova tijekom nastave iznosi 39,9 ili manje ocjenskih bodova, ne mogu pristupiti završnom ispitu, nisu zadovoljili, ocjenjuju se ocjenom F i moraju ponovno upisati kolegij. Završni ispit sastoji se od dva dijela:

  1. pismenog ispita kojeg čine 10-15 pitanja višestrukog odabira (15 ocjenskih bodova) i koji se može izvoditi online, te
  2. praktičnog dijela ispita u kojem student izvodi dio praktikumske vježbe (5 ocjenskih bodova).

U praktičnom dijelu ispita studenti moraju prikazati znanje samostalnog izvođenja vježbe, a koje uključuju samostalno spajanje odgovarajućeg sklopa i eksperimentalnog postava te izvođenje jednostavnog mjerenja bez obrade rezultata. Završni ispit se unaprijed najavljuje. Student je uspješno položio završni ispit ukoliko je ostvario više od 50% bodova na ispitu.

 

KONAČNA OCJENA:

Studenti čiji ukupan zbroj bodova iznosi 49,9 ili manje ocjenskih bodova, nisu zadovoljili, ocjenjuju se ocjenom F i moraju ponovno upisati kolegij.

Konačna ocjena određuje se zbrajanjem bodova prikupljenih u svim elementima koji su se procjenjivali i donosi se prema sljedećim kriterijima:

Izvrstan (5), A       90 – 100 bodova 
Vrlo dobar (4), B   75 – 89,9 bodova 
Dobar (3), C          60 – 74,9 bodova 
Dovoljan (2), D      50 – 59,9 bodova

 

Pohađanje nastave

Obavezno. Studenti su dužni redovito prisustvovati nastavi i napraviti sve propisane vježbe. Osigurana su dva termina nadoknada izvođenja vježbi u slučaju spriječenosti studenata.

 

Pridržavanje dogovorenih rokova

Studenti su dužni predati obrađenu vježbu (referat) najkasnije dva tjedna nakon izvođenja vježbe. Ukoliko student referat ne preda u predviđenom roku od dva tjedna, ocjena im se umanjuje za jedan za svaki tjedan izvan predviđenog roka. Ukoliko student ne preda referat niti nakon 6 tjedana od izvođenja vježbe, vježbu mora ponoviti u terminu nadoknade.

 

Ostale relevantne informacije

Studenti se za svaku vježbu trebaju pripremiti za njeno izvođenje, precizno izvršiti sva mjerenja potrebna za izradu vježbe, točno izračunati i primjereno statistički obraditi i diskutirati rezultate, te iz toga izvesti zaključke. Od studenta se očekuje da se unaprijed pripremi za izvođenje vježbi, napiše kratki teorijski uvod i pregled zadataka vježbe, izradi plan mjerenja i nužne tablice, te pripremi sheme za spajanje.
Studenti moraju zadovoljiti minimalne kriterije na svim predviđenim aktivnostima. Na svim aktivnostima tijekom nastave trebaju skupiti minimalno 40 ocjenskih bodova da bi pristupili završnom ispitu.

Studenti koji skupe 39,9 ili manje ocjenskih bodova tijekom nastave, nisu zadovoljili, ocjenjuju se ocjenom F i moraju ponovo upisati kolegij.

 

ODRŽAVANJE NASTAVEVrijemeUčionica
Grupa 1Termin će se saznati početkom ljetnog semestraO-122, O-123